أخبار

السيسي: أنفقنا 600 مليار جنيه لتنمية سيناء.. والأمن القومى لا يقدر بمال

السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن تكلفة المشروعات المتعلقة بسيناء تصل لـ600 مليار جنيه، تختص الهيئة الهندسية للجيش على نصف هذه التكلفة بواقع 300 مليار جنيه.
وأضاف الرئيس، خلال افتتاح عددًا من المشروعات القومية الكبرى، شرق قناة السويس: “هناك 60 ألف كيلو متر مربع في سيناء.. إحدى المقالات تحدثت عن سيناء وإمكانية وهناك من طرح أفكارًا لها وكل الكلام مقدر، ومحدش أبدًا لما حد يتكلم يقول له أهدافًا”.
وتابع السيسي وفقا لما نقلته صحيفة اليوم السابع، “لكن كنت أتمنى إن كل اللى عاوز يرد علي أى حاجة يكون على علم بما نقوم به خلال الفترة الماضية فى 6 سنوات ماضية.. ماذا فعلنا فى سيناء، صرفنا أموالا هائلة.. 60 ألف كيلو متر مربع، يعنى 6% من مساحة مصر.. ملتزمين بتعمير سيناء، والأمن القومى لا يقدر بمال”.

وقال الرئيس عبدالفتاح السيسى، خلال افتتاح بعض المشروعات القومية فى الإسماعيلية، إن البيوت البدوية التى بنيت فى سيناء بلغت تكلفتها 6 مليارات جنيه، مشيرا إلى أن تكلفة المنزل الواحد بلغ 3 ملايين جنيه.
وأضاف الرئيس السيسى، أن التنمية الحقيقية فى سيناء تحتاج مبالغ طائلة، متابعا: قولولى مين يعمل كده وهناخد كم، هناخد نصف المبلغ تفتكروا؟، الكيان الصغير الـ5 أفدنة اللى اتعلموا.. التنمية الحقيقية فى سيناء كلام محتاج أرقاما هائلة بنتكلم فى 2000 بيت اتكلفوا 6 مليارات.. البيت الواحد عملناه تكلفته 3 ملايين جنيه”.
وتابع الرئيس: “موضوع التنمية فى سيناء والكل هاجم كده، البيانات دى متاحة وموقع الرئاسة كل كلمة بتتقال قدام منكم موجودة على الموقع بتاعى، عاوز تخش وترد وتعمل سياق فكرى واقتصادى واجتماعى وانسانى وتقوله للناس، اللى عاوز يتكلم على سيناء ويفكر فيها بنعرض عليك اللى لو عندك زيادة عن كده هسمع منك وأبقا سعيد.. اللى بنعمله بفضل الله لا كان يتعمل أبدا ولا يتعمل فى المدة الزمنية الصغيرة اللى اتعمل فيها ودى خطوة من ألف خطوة”.
وشهد الرئيس عبد الفتاح السيسي اليوم الأربعاء افتتاح نفق الشهيد أحمد حمدي (2) بمحافظة السويس، بحضور الدكتور مصطفى مدبولي رئيس مجلس الوزراء والفريق أول محمد زكي القائد العام وزير الدفاع والإنتاج الحربي وعدد من الوزراء وكبار رجال الدولة.
كما شهد الرئيس السيسي اليوم الأربعاء افتتاح محطة معالجة مياه الصرف بالمحسمة بسرابيوم شرق قناة السويس.
وقال الرئيس السيسي ” أقول للمصريين ، انتوا عارفين 40 كوبري بكام .. كلمة كام لازم دايما تكون حاضرة .. لو أنت قلت متوسط سعر الكوبري 400 مليون جنيه يعني 16 مليار جنيه أو 300 مليون يعني 12 مليار جنيه.. احنا مش بنعمل كوبري بس .. احنا بنعمل محور .. يعني بناخد طرق وبنغير لو أتيحت فرصة بنغير مواسير المياه … أريد أن أقول إننا بنسير بمعدلات فيها كثير من كرم ربنا سبحانه وتعالى”.
وأكد الرئيس السيسي، ” أن الحكومة تعمل ليلا ونهارا لتحقيق معدلات النمو التى نحلم بها ، والتي تأثرت كثيرا بالظروف التي نمر بها في مصر .. احنا مصرين أننا نشتغل بنفس المعدلات ويمكن زيادة بس انتو لازم تبقوا معانا . وتساعدوا معانا في الأمر ، أقول هذا الكلام لانه جاءتني شكوي بشأن كوبري العروبة .. قالوا خلي الناس تبطل شغل بالليل .. أنا قولت لهم ” والله العظيم الدق في دماغي 24 ساعة . بس أنا مش هبطل”.
ومن جهه أخرى قال الرئيس :” إننا لما نقول مفيش بناء بدون ترخيص ، نحافظ على كده .. هذه الرخصة عقد بين صاحب العقار الذى يبنى والدولة ، عقد يعني ايه ، يعني التزام ، بتقول أنا هبني 4 أدوار وتحتيهم جراج ، وتسأل لماذا لا تستخدم الجراج ؟ ، دا عقد .. لازم تنفذ بنود العقد .. علشان مصلحتنا .. كل ده احنا بنحاول نحل مسائل في العاصمة القديمة .. لكى لا يقال إن الدولة ستذهب إلى العاصمة الجديدة وتترك الناس في القاهرة .. لا .. كل الناس في مصر في رقبتنا .. نعمل في كل حته اللي ربنا يقدرنا عليه “.

وتم تصميم نفق الشهيد أحمد حمدي (2) الذي يعد إنجازا كبيرا وفق دراسات عالمية لربط سيناء ببقية أنحاء الجمهورية، ويتكون نفق الشهيد أحمد حمدي (2) من حارتين مروريتين؛ كل حارة بعرض 3.6 متر والقطر الداخلي لهذا النفق يبلغ 11 مترا والقطر الخارجي أكثر من 12 متر أما الارتفاع الصافي داخل هذا النفق يبلغ 5.5 أمتار والطول الإجمالي لهذا النفق يبلغ 4250 متر وطول الحفر النفقي كان 3400 متر وطول الحفر بالمكشوف 850 متر.
كما أن هذا المشروع تم تنفيذه بسواعد الآلاف من المهندسين والعمال والفنيين من تحالف الشركات الوطنية تحت إشراف الهيئة الهندسية للقوات المسلحة بمعدل إنشاء تجاوز أكبر المعدلات العالمية.

الأكثر مشاهدة

محمود محيي الدين مديراً تنفيذيا لصندوق النقد الدولى وممثلاً لمصر والمجموعة العربية

تم انتخاب المرشح المصري الدكتور محيي الدين بالاجماع مديراً تنفيذياً...

منطقة إعلانية