أخبار

السيسي: سنفرض شروطا حازمة لمنح تراخيص البناء

شبكة طرق

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الأحد، إن الدولة ستفرض شروطا أكثر حزما وقوة لمنح تراخيص البناء، وذلك بهدف وقف عمليات البناء غير المخطط.

وأضاف السيسي – في تعقيب له على حديث لوزير الإسكان خلال افتتاح بعض المشروعات القومية – “إحنا نتيجة البناء غير المخطط كانت الناس بتبني تحت خطوط الضغط العالي وده كان بيأثر جدا على الصحة العامة فقولنا أني البرنامج من ضمن أهدافه إزالة كل المخاطر بما فيها الخطر ده، بغض النظر عن كفاءة المساكن الموجودة هنا فقولنا إحنا حنشيل الكابلات دي من فوق مباني الناس وننزلها تحت وعلشان نعمل كده التكلفة كانت تقريبا مليار إلا ربع”.

وأضاف “أنا لما قولت مش حنسمح بالمخالفة تاني لأنه ثبت بالتجربة أننا لما نعمل أماكن مخططة صح وفيها كل الاشتراطات بتبقى أقل تكلفة بكتير من مواجهة أي أثار ضارة ناتجة عن البناء غير المخطط اللي أحيانا لا نستطيع مواجهتها في الأساس”.

وتابع “أنا بس عايز لو شفتوا أي مباني محيطة بالمباني اللي الدولة بتعملها لن تجدوا حد بيعمل مشروع بالشكل ده”.

وأضاف، “دعونا نتوقف عن موضوع البناء غير المخطط ونبتدي ننظم بلدنا والناس اللي عايزة شقق حتاخد شقق والناس اللي عايزة تعمل مشاريع وتبيع للناس حنخليها تعمل كده بس بصراحة إحنا حنكون حازمين واشتراطات البناء حتكون في منتهى الحزم والقوة لغاية ما نتغلب على اللي احنا موجودين فيه ده”.

وقال السيسي، “اللي إحنا فيه ده مش موجود غير في بلدنا إحنا استحملنا الفترة اللي فاتت دي حجم التمدد اللي كان زيادة عن اللزوم”.

وتابع، “إحنا بنقول كدة علشان لما يبقى في صلابة في الموقف وشدة من الأجهزة سواء من التنمية المحلية أو الداخلية هو الهدف منها حماية الوطن من أننا نعيش كده”.

الأكثر مشاهدة

العملات عالية المخاطر تعوض بعض خسائرها.. والدولار مستقر دون أعلى مستوى في شهرين

 استقر الدولار دون أعلى مستوياته في شهرين والذي بلغه في...

عاجل..المركزي يخفض سعر الفائدة 0.5%

قررت لجنة السياسة النقديـة للبنك المركزي المصـري في اجتماعهـا اليـوم...

منطقة إعلانية